Onsdag 18 september

Vi har tagit 2 lyxnätter på en camping i Iseo. Lite skönt att vakna upp och ha alla faciliteter i närheten. Campingen är som en ”closed community” där man måste ha armband på sig för att få komma in och ut…

Vi har klämt in oss på en plats som är 5 x 5 meter så vi står lite snyggt på snedden och kan inte ha bakluckan öppen för då kommer inte bilarna förbi🤭

Vi har varit in till centrum två gånger idag. En gång alldeles under siestan och senare på kvällen vid åttatiden…. Våra tider matchar inte Italien än🤭

Noshörningar verkar vara hett i Iseo…

Mysiga gränder och industri om vartannat, vacker strandpromenad och flera fina kyrkor.

Vi tog en fika på Bar Lume och bestämde oss för att dit skulle vi inte gå igen då servicen var sådär…. Fikat var gott men…..

Men se… det fanns ganska många restauranger men de flesta var helt tomma på folk och de som hade gäster så var det antingen lite för dyrt eller för fullt så att vi inte fick plats så vi blev att gå tillbaka😅

Denna gång var servicen lite bättre och jordgubbarna med grädde väldigt goda. Vi har det all riktigt bra nu❤️

Torsdag den 19 september

Idag är målet att ta oss till norra änden av sjön och staden Lovero. Vi står på en ställplats med många platser och 18 euro/24 timmar och gångavstånd till centrum. Vi hade planerat en natt här men blev lite förälskade och stannar en natt till.

Vägen hit var dock lite spännande. GPS:n visade oss 2 vägar med lika lång restid. Vi förstod inte riktigt varför vi skulle välja den längre vägen förrens vi kommit några 100 m och insåg att vägen knappt klarade en bil och vi kunde möta trafik på den😱

När vi kom hit så tog vi en promenad in till centrum och rekade läget, tog en glass och tog en karta på turistbyrån och gick tillbaka till bilen för att äta lunch.

Vår bakluckevy har kanske allt annat att önska men åt andra hållet är den helt ok🥰 Vi bestämde oss för att ikväll ska vi äta potatis och kött när vi nu ligger på el men det blev inte riktigt så för när vi var in en andra gång till centrum för att köpa potatis så stannade vi och tog en kaffe/glas prosecco och en glass att dela på…

Det blev en hel måltid, så nu sitter vi vid bilen och ärter youghurt och flingor till middag så kött och potatis får vänta tills i morgon🤭

Fredag den 20 september

Igår kom det 2 tjejer i obestämbar ålder från Regensburg och parkerade bredvid oss. Vi blev och prata lite och det visade sig att de brukade vara ute och åka och det här var första resan med campervan (som de hyrt). De var vana att vandra och cykla när de var ute så vi pratade lite om det🥰

I morse så berättade vi för varandra vad vi hade för planer och dom skulle vidare till Gardasjön för att vandra och vi visade vart vi hade planerat att ta oss.

Vår plan var dit pilen pekade och vi hade funderar på buss eller taxi upp och eventuellt gå ner. De något yngre tjejerna, som inte visste att vi tänkt åka upp, tyckte att det kunde väl bli en bra vandring…. Då föddes ett litet frö i våra lite äldre hjärnor att det är ju en bra ide…

5,5 km enkel vandring klarar vi ju och vi har ju hela dagen på oss😅 så vi packade väskan med matsäck, vatten och choklad och sa hejdå till våra grannar och började gå😁

Första uppförsbacken gick bra, fick stanna och andas bara ibland….

Lite olika kvalité och vy på vägarna/backarna har det varit på vägen upp

Jag hör hur hjärtat slår i huvud och känner bultandet i nacken…. Det här är verkligen en utmaning för mig/oss, man börjar undra om detta var en bra plan…

Vyer, vägarbeten och där ser vi första kurkan som vi sett nere vid ställplatsen, en Mars och sedan vidare upp i backarna😅

Första kyrkan på vägan upp Chiesa dei Caduti en vacker liten stenkyrka och googlar man så kan man se hur vacker den är inuti. Tyvärr så verkar kyrkorna vara låsta så man kan inte se dom inifrån.

Kyrka nr 2 på vägen upp är Chiesa di Sant’ Ambrogio di Qualino denna kyrka är lite större och båda dessa kyrkor spelade en liten truddelutt vid 12 tiden. Här ser vi fortfarande ut som att vi orkar gå vidare🤭

Efter varje uppförsbacke så öppnar sig ytterligare en vy över sjön Iseo. Vi är trots allt glada att vi valde att gå… än så länge🤭

Vi tog en liten rast när vi gått ungefär halva vägen och åt lite lunch och choklad🥰

Sista kyrkan som vi ser från våran ställplats och som är, tror vi, i byn som vi planerat att ta oss till är Chiesa di Sant’ Ambrogio di Qualino

…. Men ack vad vi bedrog oss😅 det var ca 1 km kvar att gå i uppförsbacke💦 nu är det svettigt på riktigt😅💦😅

Vårt mål med denna vandring är byn Ceratello, där min man har hittat ett hus till salu som vi var lite nyfikna på. Det är bl a därför vi åkt till Iseosjön🥰 Äntligen är vi framme, de sista 100 metrarna har varit galet jobbiga men utsikten är väl värd alla plågor jag kommer att ha dagarna framöver❤️

Som tur var kändes inte läget som det bästa. Huset har så många möjligheter men det är inte helt enkelt att ta sig dit och vår dröm är ju ett B&B så det får bli ett annat hus😅 Nu vet vi hur det ser ut och att det som google säger inte riktigt stämmer när det gäller livet i byn.

Även denna by hade en kyrka Church of San Giorgio

Väl i byn så såg vi en buss och under tiden vi åt vår andra medhavda macka så blev vi att fundera om det inte skulle vara skönt att ta bussen ner. Vi gick tillbaka och fick veta att om tio minuter så går bussen och vi bestämde enhälligt att vi åker buss😁

Busschauffören var dock allt annat än serviceminded. Han vägrade att ens försöka förstå oss. Jag tog Google översätt och då svarade han surt på våra frågor. Vi fick hoppa på bussen men vi fick googla fram hur man köpte biljetter för det kunde man inte kontant. Kanske är det så att de människor som tar sig till dessa byar går upp och ner🤔 Det tog oss hela bussresan att försöka klura ut hur vi skulle köpa biljetter och precis när vi nått vårat stopp gick köpet igenom och vi kunde visa biljetterna för chauffören😅🥰😁

Är du vid Iseosjön så är det med appen Arriva MyPay man köper biljetter, men jag är osäker på hur vi gjorde för det var omöjligt i säkert 10 min men sen helt plötsligt så gick det. Kan tilläggas att stressnivån var på topp under resan🤣

Nu har vi lagat mat, duschat och nu sitter vi på cafe Pagus och äter en Banana Splitt och dricker kaffe😋

Vi ville känna av fredagskvällen i centrum, men frågan är om vi ens orkar vara uppe länge till😴 Efter 5,39 km och 621 höjdmeter är det väl ändå helt ok att vara lite trött när man är 54 och 56 år😅🥰❤️