Resan mot Italien och Iseosjön❤️

16 september

Idag är ingen vanlig dag för det är min mans födelsedag🥳🎉🍾 Grattis min Kärlek ❤️❤️❤️

Vi sov till 7 idag med, semestertider börjar landa i våra kroppar🥰 Och idag har vi mest kört bil. Vi fyllde upp kylen i Buxheim och stannade sedan på autohof Dietmannsried för att äta lite lunch och kissa… Idag har vi inte sån tur med vädret, det regnar mest hela tiden.

Vi tankade bilen i Füssen och sedan bar det av mot alperna och Italien. Vi tog väg 189 och hamnade vid den vackra utsikten Biberwier

Regnet det bara fortsatte att komma ner så vi bestämde oss för att börja leta ställplats för natten och hittade en fin utanför Pfunds. Det skulle kosta oss 15 euro för en natt och då ingick inte toalett och el. När vi betalt och gjort oss iordning för att titta på film i regnet så kom campingvärden och sa att här får vi inte stå med våran bil, den var endast för riktiga husbilar så det var bara att betala 5 euro till/ det skulle egentligen varit 11 euro till men hon bjöd på 6 euro🤔 så fick vi köra in på campingen istället och fick då tillgång till toalett och el😅

Camping via Claudiasee låg väldigt fint och det hade varit nice om det varit lite finare väder så att man känt att man ville ta en promenad😁

Vi åt en fantastisk födelsedagsmiddag bestående av pulvermos och köttbullar i brunsås på burk och lite vatten med bubblor🎉🥳❤️

Vi avslutade dagen med att fortsätta titta på True Detektive säsong 4.

Tisdag 17 september

Idag är målet att ta oss till Stelvio sedan vidare till Iseosjön. Vi var in i det sista osäkra på om vi skulle våga åka den vägen så de varmat för snö och minusgrader.

Nu på morgonen så kikade solen fram och vi bestämde oss för att försöka.

Etapp 1 till Stelvio Pass

Dessa vyer och än så länge var solen med oss.

Jag hade kunnat stanna överallt på denna sträcka för att ta kort, kanske tur att min man inte har det intresset för då hade vi aldrig kommit fram😅🤭

B. Malles Venosta. Gatorna i byarna vi åkt igenom är så smala att man inte kan mötas och ibland undrar man om man är på enkelriktade gator och åker men vips så möter man en buss😱

Vi passerade även gränsen till Schweiz för att ta oss till stelvio. 3 länder på samma dag och flera gånger, fram och tillbaka…

I Santa Maria Val Münstair (C) höll vi på att missa vägen mot Bormio via Umbrail Passet. Vägen var så liten och jättebrant och vi vart lite stissiga att jag glömde ta kort. Även dessa vägar är otroligt smala och mötesplatserna är inte jättestora. Vi är så glada att vi har en relativt liten bil😅

Mitt i en 180 graders kurva hittade vi ett Gasthouse och en restaurang, det blev en behövlig paus i allt svängande…

2758 m över havet😅 höll vi på att missa av ren dumhet, så vi vände tillbaka och åkte de sista typ 10 180 graders kurvorna upp till Stelviopasset. De 2 första bilderna är på vägen innan vi ångrade oss, de 2 sista är från själva passet, lite turistigt och många sportbilar som åkte nedcabbat men vackert ändå🥰❤️

Etapp 2 Iseosjön

Vi satte GPS:n på Iseosjön från Stelviopasset och valde bort motorvägar då passerade vi bl.a Bormio men på vägen ner från passet åkte vi förbi detta vackra vattenfall med serpentinvägar i bakgrunden🥰

För att veta vart vi åkt så tog jag lite bilder under resan och då blev det på en stadsskyllt, en tunnel och ett trafikljus🤭

Vi hamnade på ytterligare en väg som var väldigt smal och som gick uppåt på serpentinvägar🥴 men utsikten var värd det

Vägen ner från Mazzo di Valtellina var lika krokig som upp och vår motor började bli tröstig. Dags att fylla på med olja tyckte den med ett argt pipande i bilen. Så det var bara att leta mack. Vi passerade byar som låg längsmed berget med 180 graderskurvor mellan husen😱

Vi började åka vid 10 tiden och det tog oss ca 8 timmar att åka ca 21 mil😅 Vi vet nu att styrningen fungerar perfekt på vår bil…