Känns helt okej att vakna upp till denna vy i Porlezza. väderappen yr.no varnar för regn vid lunch så vi bestämmer oss för att åka vidare annars hade vi nog stannat en natt till.

Innan vi lämnar denna by/stad så vill jag åka till ett vattenfall (Cascatr di Begna). Google säger att det bara är typ 600 m från en parkering som ligger i närheten så vi åker dit, parkerar och går mot gångvägen.

Det går uppför, mina ben skriker nej, jag dubbelkollar GPSen och ser att det är här vi ska gå. Jag klagar och går, min man ser definitivt piggare ut än jag. Vi får lov att vila var 10:e m för att mitt flås och mina ben vill inte gå mer uppför.

När vi nått den punkt där de vita prickarna tar över så finns där ingen stig utan ett massivt buskage. Efter 238 höjdmeter på en sträcka av 450 m så kom inte fram till vattenfallet jag tror tror jag jag dör😭

Tur att min man är optimist som säger att jag är duktig som klarade att gå ända hit på 30 minuter +17 minuter vila…ha ha ha

Det var bara att vända gå ner igen, tur att utsikten är så grym. Vägen är så smal och ändå så hittar vi flera hus på vägen där det står bilar på uppfarten vi fattar inte hur de kommer hit. Väl nere vid bilen igen så känns mina ben som spagetti, det är som att det inte sitter ihop med en kropp…..

Vi bestämmer här och nu att jag inte ska leta vägbeskrivning på Google, utan det får bli min mans uppgift så han tar snabbt ut en ny rutt för att komma till fallet, tur jag har honom. Nu åkte vi bil en massa höjdmeter så det blev tillslut 80 m uppåt på en sträcka av två och en halv kilometer.

Jag är så glad att min man inte tappade modet efter första försöket så att vi bestämde oss för att fortsätta. Det var ett fint litet fall och det är lite roligt att klättra runt bland stenarna även fast jag är lite ostadig på benen.

När vi kom tillbaka till bilen ungefär vid tolv så kom den första regndropparna, vilken tajming vi har ibland.

Nu har vi kommit till Schweiz här åt vi lunch, på en parkering, vid en mack, mitt i ett hällregn. Vi har blivit riktiga proffs på wraps perfekt lunch i bilen. Jag har hittat riktigt goda glutenfria Wraps från Old El Passo som inte spricker när man viker ihop dem. Idag blev det majonnäs sallad och kalkonskivor

Ring, regn och åter regn. Denna dag är blöt och vi sitter i bilen och åker. Målet är Interlaken men vi får se hur långt vi kommer. Vi har valt bort motorvägar och vägar med avgift så vi åker serpentinvägar upp och ner och högsta punkten på första passet var 2478 m och passet heter Nufenen Pass.

Att gå långt och uppför för att se ett vattenfall på nära håll var ju onödigt när vi passerade ett på vägen. Jag fick instruera min man att knäppa kort medans jag saktade ner

Just denna dag så var kanske sikten något begränsat.

När vi kom ner lite från toppen öppnade sig ett sagolikt landskap med serpentinvägar.

Nästa pass att åka över är Grimselpass.

När vi åkte med ungarna till Italien med bil 2015 planerade vi att åka Gottardtunneln men ville passa på att åka lite Alpvägar först. Vi tog dock av motorvägen försent och fick åka över passet. Vi var osäkra på om det här var samma pass, men såg små landmärken på vägen som vi kände igen.

Vi började leta sovplats på vägen ner från Grimselpass men hittade inget som kändes prisvärt förrän vi kom till Innerfkirchen, eller prisvärt var kanske att ta i, men efter första vandringen imorse så kände jag att jag behövde en dusch så det blev en camping. Vi hade dock bytt land men inte fattat att det blev en ny valuta och duschen kostade en franc och receptionen var stängd så vi får duscha imorgon innan vi åker vidare.

Regnet fortsätter att ösa ner och då är det är nice med Campern för vi behöver inte gå ur bilen alls utan kan gå och lägga oss direkt🥰