Onsdag 25 september

Alltså vissa autohof har så fina vyer. Jag fick lov att ta kort kort på soluppgången när jag gick ut för att morgon kissa.

Vi siktade in på en parkering som låg vid en idrottsplats med ett gångavstånd på ca 2,5 km till gamla stan i Konstanz. Vi hittade vackra utsmyckade hus, en båthamn och kamouflerade träd på vägen in mot Gamla stan . Utsikten är inte helt helt fel den heller.

När jag går in i en kyrka så händer något till mig. Jag vet egentligen inte vad men jag blir lugn och vill bara sjunga, men blir då tom i huvudet och kommer inte ihåg en enda låt som kan tänkas passa i en kyrka att sjunga. Jag är dessutom sällan ensam i kyrkor utan har någon med mig och då vågar jag jag inte🤭…

Vi besökte två kyrkor i Konstanz, den första var Sankt-Stephan (Stephanskirche)

Sankt-Sephan var så fint utsmyckad. Alla fönster är vackert dekorerade, bilderna på väggarna känns som de berättar historier som om det vore serietidningar, det bruna vackra trätaket i salen och takmålningen vid det stora altaret skulle man bara vilja ligga på golvet och stirra upp i under några timmar så att man kan ta till sig alla detaljer. Det finns nog sex altare om inte fler i denna kyrka.

Efter första kyrkbesöket blev det en kaffe på Bloggers Cafe, ett mysigt litet trädgård café alldeles utanför kyrkan. Att vara glutenfri i Tyskland är sådär. I alla fall när man vill ha ett bakverk 😅men kaffet är gott😁

Gamla stan vid Konstanz är så fin det kanske nya centrum är också men det har vi ju inte utforskat så det vet vi ju inte….😅

Nästa kyrka vi besökte blev Kirche HI Dreifaltgeit, trefaldighetskyrkan på svenska, en romerska katolsk kyrka. Orgeln i kyrkan är magnifik, likaså takmålningen och altaret. Även denna kyrka har små altare på sidorna. Detaljerna skulle ta en evighet att gå igenom. Tänk att man byggde och målade så här fint och beständigt utan en massa massa hjälpmedel som maskiner och annat för flera hundra år sedan….Fantastiskt

Vi gick och beundrade byggnader, kyrkor och människor tills vi kom på att vi var hungriga. Vi har alltid svårt att bestämma oss för vad vi ska äta men till slut hamnade vi på restaurang Casablanca där min man åt en efterlängtad pizza och jag fick en caprese med pommes. Kyparen tittade lite konstigt men accepterade min beställning😁

Efter mycket diskuterande så bestämde vi att vi har varit här förut. Jag var inte helt övertygad men min man hävdade bestämt att vi var här för två år sedan.

Konstanz är en stad värd att besöka flera gånger.

Vid 16 tiden bestämde vi att vi skulle se om det fanns någon rundtur på sjön som inte var för dyr så vi hamnade på en som gick på en liten del av sjön, Überlingensee. Båten utgick från Konstanz sedan Meersburg – Mainau- Unteruhldingen – Dingeldorf – Überlingen och sedan tillbaka igen. Rundturen tog ca 4 timmar och var ett skönt break på vår semesterresa.

Vi fick för första gången se en zeppelinare live på väldigt långt håll 🙂

Vi trodde att turen skulle vara en mer ”rundtur” men vi åkte nog typ lokaltrafik båten på en vända. Men 4 timmar båttur för 14,90 €/person inte så illa🥰

Promenaden tillbaka till bilen var till en början väldigt vacker och sen började uppförsbacken….😅 Jag minns inte att vi gick så mycket nerför när vi gick in till stan….. 🤣🤣

Kvällens middag klockan 22 blev vår första snabbmatsstopp, McDonald’s och sedan började resan mot Melsungen och att leta rastplats att sova på. Det blev Rastsätte Nackarnurg Ost.

Imorgon börjar Etapp 8 mot Malungen igen.