Jag har jobbat som avlösare i växeln på Cederroth i Falun när jag var mellan 25-30. Jag var långt ifrån lika duktig som mina kollegor som hade som uppgift att sitta i växeln hela tiden. Men även jag som satt relativt lite tid i växeln visste vilken person som var rätt person när någon ringde in med en fråga. Ibland kunde till och med jag svara på vissa frågor så att de som hade fullt upp med annat fick göra annat. Växeltelefonister är essentiella i vår värd precis som receptionister, check in personer och liknade yrken.

Jag jobbade som receptionist i ett år på Televerket Radio i Stockholm när jag var runt 20 år så jag vet att ett leende, en personlig kontakt är jätteviktig för ett företag, myndighet eller inom skola, vård och omsorg.

Jag har senaste året fått lyssna på automatiska meddelanden när jag har ringt polisen, CSN, sjukvården, försäkringskassan och skattemyndigheten m fl. På de flesta av dessa instanser har inte mitt problem funnits med på listan av ämnen jag kan välja mellan och i de flesta fall kommer jag inte vidare till en telefonist och gör jag det så måste jag lyssna på ett flera minuter långt meddelande om att vill jag ha informationen på engelska så tryck…. Eller man får höra öppettider, vad man inte kan komma till för avdelning genom att ringa detta nummer… Har jag tur och får komma till en telefonist på är väntetiden enorm. Jag är en person som inte tar upplästa instruktioner superbra, jag behöver oftast fråga för att förstå, det är svårt att fråga en automatisk röst. För mig är de automatiska växlarna där jag ska berätta själv vart jag vill komma, eftersom jag sällan ringer för vanliga ärenden, de mest irriterande.

Igår (5 juni 23) behövde jag information om hur vi söker ett nytt pass för vår son som idag lever utomlands och är under 18 år. Jag ringer Polisen och ber om att få bli kopplad till telefonist….. Det gick inte, så jag ber om att få bli kopplad till pass, jag får då höra ett 3 min långt tal om att jag minsann inte kan komma förbi passkön genom att få prata med någon. Jag valde återigen att säga telefonist och blev då satt i en 2 timmar lång kö. Jag la på och ringde upp igen och förklarade mitt ärende för den automatiska rösten varpå han återigen skickade mig till pass, där jag än en gång fick lyssna på hur jag inte kunde komma före i kön och tillslut vart satt i en kö med lång väntetid. Då gick min säkring….

Jag förstår att växeltelefonister/receptionister kostar pengar, men vissa saker måste få kosta pengar. Vi måste ta tillbaka rätten att integrera med riktiga människor som sitter på sina myndigheter och känner personalen som jobbar där. Vi måste även få tillbaka växel/receptionister på våra lokala myndigheter så att växelpersonalen känner de som jobbar på de kontoren så att de vet vilka som tar hand om vad. Pengar verkar ju finnas med tanke på vad vår regering är villig att spendera på skitsaker. Jag är inte skitgammal men jag vill ha en personlig kontakt så att jag kommer dit jag vill, möts av en människa som förhoppningsvis har ett leende på läpparna och som jag få förklara mitt ärende så att jag kommer rätt.

Ha en underbar dag!
Kram Mia

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *