6 juni 23
Jag är uppväxt med att åka på semester i en husvagn, jag har alltid varit en husvagns människa, i alla fall sen jag slutade åka motorcykel. Jag gillar tanken att åka till ett ställe och stå still där med huset så att säga, men sen kunna åka på turer runt det specifika stället med bilen. Min man däremot vill inte ligga och släpa på något efter vägarna, han skulle nog föredra att ha en husbil. Jag å min sida vill inte åka runt i något stort på vägarna och jag tycker inte att det är smidigt med en husbil, hade jag gillat att cykla så hade det ju funkat men jag vill hellre åka bil och gå. Jag vill vara smidig när jag åker på upptäcktsfärd. Så våra första 20 år tillsammans så har vi bott i tält och på vandrarhem/air B&b och hotell när vi har haft råd.

Något vi har upptäkt nu när Jonathan flyttade ner till Tyskland är att Tyskarna verkar gilla hårda madrasser. Det gillar inte min kropp så vi har varvat och sovit i bilen på våra resor ner till Jonathan. Vår Skoda Superb har varit en helt ok bil att sova i men det har varit lite svårt att ta sig i och ur då vår baklycka behövde hjälp att stängas utifrån så fick vi lov att gå in och ut från sidodörrarna🙈

Under de sista 5 åren så har tanken på en campervan spirat i oss båda så där lite på tu man hand och strax innan pandemin så avslöjade vi för varandra vad vi gått och småtänkt på. Vi ville inte köpa en färdigproducerad Plåtis, då de är för dyra för oss och eftersom jag och min man(tror jag) har fallit för alla influensers som byggt om bilar så ville vi satsa på att bygga om en van. Vi ville båda ha ett projekt och i bestämde att tygbiten är min och byggandet är min mans avdelning. Eftersom det här blir vår första så ville vi att den skulle ha elen dragen och gärna isolering och innerväggar, mest pga tidsbrist.

Min man har letat och letat och varit lite mer försiktig än jag, vilket har varit bra men lite frustrerande för någon som jag.

Men nu är den äntligen här🤩 Vår Campervan ❤️ Den är blå och fin och kräver lite kärlek, men den är vår.

Min man hade hittat den i en FB-grupp och den var hyfsat nära, bara en tur till Sandviken. Till skillnad från många andra intressanta prospekt som varit i Malmö, Östersund och Göteborg. Vi åkte och kollade på lördagen den 3 juni och var så duktiga, vi kollade hur bilen såg ut, provkörde och åkte därifrån utan att handla🤩 Bilen hade ytrost och underredet såg så rostig ut så vi kände att vi behövde kolla lite med min mammas man som jobbat som mekaniker om det var något att oroa sig för så vi tog en massa kort och åkte där ifrån.

På vägen hem så insåg vi att vi var förälskade. Killen som börjat bygga om den hade samma ideer som vi och han hade gjort några smarta lösningar så det var svårt att inte vända tillbaka direkt och hämta den.

Efter att vi visat bilderna för min mammas man och han inte visade någon större oro så bestämde vi oss. Vi chansar och köper den. Vad kan gå fel liksom?

Vi valde en lägre van som man inte kan stå rakt i och tiden kommer att utvisa om det var rätt eller fel men eftersom vi kommer att åka mycket till Europa så blir den mycket billigare att köra över broar och att åka med på färjor än om vi skulle valt en högre. Vi tänker som så att den har mer plats en Skodan så det blir nog bra😁😜😅

Så här kommer vår resa med att göra iordning bilen så som vill ha den och du får följa med om du vill