Dags att påbörja resan till Erlangen där Jonathan ska spela på lördag. Men först ska vi leta på ett badhus så att vi får bli lite renare. Vi hittade ett badhus som låg ca 40 min från Bolsterlang som skulle ha en fantastisk utsikt. Aquaria ligger i Oberstaufen visserligen åt fel håll men det såg mysigt ut så vi åkte dit.

Badhuset öppnade kl 9 så vi var där och hängde på låset i ett spöregn utan dess like. Tyvärr så gjorde regnet att utsikten inte var lika hänförande som på fotot här som är hämtat från Oberstaufens hemsida. Men det var ett trevligt badhus med ett något annorlunda omklädningsrum. Man bytte liksom om i en ”sluss” som jag inte förstod hur jag skulle komma ut ur först, för att sen komma in i en unisex avdelning med skåp för att sedan gå in i separata duschar. Men vi överlevde den utmaningen.

När vi blivit rena och fina så började vi resan mot Erlangen. Vi hade dock fått tips om ett slott som vi inte fick missa.
Schloss Neuschwanstein så vi siktade på att åka dit, det var bara ca 1 timme från Oberstaufen. Fika/lunch var något vi ville ha innan vi åkte till slottet så vi landade i Füssen. En liten mysig stad som också hade ett Slott…. Hohes Schloss

När jag nu i november sitter och försöker skriva om vår semester så inser jag att vi borde ha stannat längre i Füssen. Staden är så mycket mer än Schloss Neuschwanstein, det finns vandringsleder, slott, kloster, och kyrkor. Gamla staden i Füssen är också vacker och rogivande. 2 välutrustade ställplatser nära centum fanns också. Jag vill åka tillbaka hit.

Schloss Neuschwanstein
”Slottet byggdes 1869 och färdigställdes delvis 1886, när kung Ludwig II mystiskt dog i sjön Starnberg. Sedan dess har det öppnats för alla besökare runt om i världen och öronmärkt som Tysklands landmärke, en av de mest populära turistattraktionerna i Tyskland.”

Slottet ligger invid staden/byn Schwangau bredvid Füssen i södra Tyskland. Som ni förstått så är jag svag för slott. Jag är så tacksam att min man låter mig få besöka så många när vi reser.

Här i Schwangau är det sjukt turistigt, folk överallt och innan vi visste ordet av så hade vi parkerat mitt i smeten för 20 euro för några timmar.

Jag är så dålig på att ta reda på information om ställen jag vill besöka (min man är lite bättre) vilket jag ångrar nu. Hade jag vetat innan hur slottet ser ut inuti så hade vi definitivt bokat en rundtur innan vi kom hit…. men det ger oss en anledning att komma tillbaka….

Vi lyckades efter ett tag hitta en buss som körde upp till slottet (man kunde även tagit häst och vagn) Bussen åkte den blå vägen på kartan här ovan, den gick lite uppåt kan man säga och vissa kurvor undrade man om bussen verkligen kunde komma genom. Vi blev avsläppta vid något som kallades för bron, som vanligt hade vi ingen aning om vad det innebar så vi följde strömmen av människor och kom fram till en liten smal bro där vi och sjukt många till skulle stå och beundra utsikten. Ni som känner mig väl vet att min kropp är superkänslig för förändringar i underlaget jag står på. Jag blir yr i huvudet för ingenting, så det var en himla tur att utsikten från bron när vi vände huvudet åt vänster var magisk. Här skulle jag vilja stå när det skymmer om det hade varit färre människor på bron vill säga…..

Från bron var det en vandring på ca 10-15 min för att ta sig till själva slottet (den rosa slingan på kartan) som är vackert placerat på en topp i skogen. Först när vi kom upp till entrén på slottet förstod vi att vi skulle ha köpt biljetter till rundturen nere i byn. Det var det där med att ta reda på saker och ting innan….

Trots att det var mycket folk där så hade dom ordnat det fint, det fanns 2 platser där man kunde se slottet i sin helhet, bron och en strax nedanför slottet. I september när vi var där så fick man plats utan att vänta allt för länge på sin tur.

Trots att vi hade kunnat åka häst och vagn net till bilen så valde vi att gå (den gula vägen på kartan) Vi var lite ”olydiga och tog en genväg” men det gick ju bra det med. På vägen ner så gick vi förbi ett värdshus där vi fyllde på med energi i form av pommes med majonnäs

Tiden rinner iväg så fort och vi måste fortsätta om vi ska hinna till Jonathans match i Erlangen. Vi försöker sikta på en ställplats nära något vattendrag och min man, som är bra på att googla hittade en stad som heter Neuburg an der Donau där det skulle finnas en ställplats vid ån. Vi stannar för att köpa middag till ikväll, potatissallad och grillad kyckling, och åker sedan vidare.

När vi kom till Neuburg var det redan mörkt så vi checkar in på Wohnmobilstellplatz Schlösselwiese och gör oss redo för middag och en liten lokaliseringspromenad för att sedan nanna kudden.

Det har varit en lång dag.