Vi har verkligen tur med vädret denna resa, återigen fick vi vakna till solsken. En skön morgonpromenad och sedan iväg. Vi ville åka kustvägen men valde att gena genom Skåne för att hoppa på E22 i Sölvesborg som går efter kusten.

I Kalmar var det dags för lunch och vi åkte ut till Tjärhovet, där det finns en parkeringsplats där man kan stå med husbil/camper.
Helt ok plats att äta lunch på och får du en plats så är det nog rätt mysigt att bo här på natten.

Rakt utanför där vi satt ligger Grimskärs Skans. Ett skär som använts som en viktig del av vårt försvar fram till 1760 talet. 1564 byggdes det första huset på Skansen och 1623 byggdes den första permanenta befästningen. Grimskärs skans ska vara öppen för besök, något vi måste göra i framtiden.

Känner att vi har en hel del guidade turer att göra i framtiden….

Efter lunchen var det dags för en promenad längs ”piren” vi kört ut på. Vi tog oss nästan ända fram till Kalmar Slott som byggdes i slutet av 1200-talet av Magnus Ladulås. Eftersom vi hade en tid att passa i Stockholm så gick vi inte ända fram till Slottet men de hade en liten park där vi hade en fin utsikt över slottet som vi stannade till på innan vi gick tillbaka till bilen och började resan mot stora staden.

Vi valde att stanna i Söderköping för natten. Det finns en ställplats alldeles vid Göta Kanals sluss.
Jag säger bara Söderköping, vilken fin stad. Tyvärr så låg ställplatsen lite nedanför kanalen så det blev inte någon backluckebild, men det var vackert när man gick upp till slussområdet.

Vi kom dit när det börjat mörkna, så vi tog en kort promenad för att hitta toaletten och något att äta och det slutade med en middag på Håll Bar & Kök som hade en barmeny (då vi var där så sent) med något som heter Pinsa, en blandning mellan pizza och smörgås. De hade ett glutenfritt alternativ som var supergott. Till maten tog min man ett lokalt öl tillägnat Mannen i CP-Trucken som du kan följa på Facebook. Johan är en författare och man i sina bästa år som visar att det finns inga hinder för att kunna förverkliga sina drömmar.

Håll Bar & Kök är en restaurang som tänker snäppet längre när det gäller miljö, då de har samarbete med matproducenter i närheten. De har även musikkvällar och en fantastiskt mysig miljö att sitta och äta i.

Söderköping är väl värt ett längre besök än de 12 timmarna som vi var där. Morgonstund har guld i mund och det är verkligen så. Det här fick jag uppleva när jag var och morgonpinkade, helt ok faktiskt….

Dags att fara vidare till Stockholm. Idag ska Oskar, Per-Anders och Anders på konsert. Jag hade tänkt att åka till min syster som bor mellan Strängnäs och Södertälje men jag orkade inte riktigt. Jag och min man gjorde istället Söder medan vi inväntade Anders. Fika och mat hann vi med sen åkte jag till Älvsjömässan där de har ställplatser på sommarhalvåret.

Fredag
Idag är det dags att börja hemresan på riktigt. Vi ska ut och äta med Oskar efter jobbet sen bär det av hemåt. Vi placerade även ut en groda hos Oskar innan så att han har något att irritera sig över 🙂

Då vi startade hemresan ganska sent så valde vi att stanna och sova utanför Bålsta. Det var en parkering vid Naturreservatet Granåsen. Nu kom allt regn som vi inte fått under resan, det formligen hällregnade när vi parkerade för natten så det blev ingen natt promenad.

Lördag
Nu snart är vi hemma, så här på slutet av vår semester så är det ganska skönt att komma hem.
Vi hade inte kunnat göra denna resa om det inte vore för min mamma och hennes man Kenneth. Dom har bott hemma hos oss och tagit hand om katterna och våra paradisäpplen.
Tusen tack för hjälpen!

Tack för att du har följt mig/oss på vår resa.